WEBLOG
Welkom in de wereld van TOPdesk
  • Een baan zonder functieomschrijving?!

Rob Haaring 21 August 2017Tags: cultuur

Een baan zonder functieomschrijving?!

Bij TOPdesk hebben we geen functieomschrijvingen. Bewust. We vinden het belangrijk dat je vanaf het begin af aan voor volwaardig wordt aangezien, ongeacht je ervaring of verantwoordelijkheden. Iedereen is anders en presteert het beste als je kijkt naar de diens talenten. Omdat onze collega’s zo verschillend zijn, dwingen we ze niet in een functieprofiel. Als je hier werkt staat er dan ook geen functie vermeld in je contract, er staat alleen maar dat je werkzaamheden voor TOPdesk zult verrichten.
Rob Haaring is HR adviseur en deelt zijn visie op functieomschrijvingen

Een voordeel hiervan is dat we zo initiatieven stimuleren. Directeur of softwaretester, je mag je ideeën met iedereen delen en, als het een goed idee is, ook nog zelf opzetten en uitvoeren. We willen zo min mogelijk drempels opwerpen voor mensen die hun werk goed willen doen. Denk je dat iets nuttig is voor het geheel, ook al is het niet waar je voor aangenomen bent? Lekker doen!

Daarnaast is het een goede manier om de interne doorstroom te bevorderen. Je kunt binnen TOPdesk altijd iets anders doen zonder dat je je contract aan moet passen. Daarom hebben we het salarissysteem ook zo gemaakt dat iedereen, ongeacht functie, op hetzelfde salaris start. Zo willen we voorkomen dat iemand een functie blijft uitoefenen die hij eigenlijk niet meer leuk vindt, alleen omdat het beter betaalt dat de baan die eigenlijk beter bij hem past.

Een wendbare organisatie

Ons gebrek aan functieomschrijvingen maakt de organisatie wendbaar. Toen we een paar jaar geleden overschakelden op een meer agile werkwijze, waarbij mensen over afdelingen heen samenwerken om de klant beter te helpen, was dit vanuit HR geen probleem. Er was geen beleid, functiehuis of salarissysteem dat deze verandering in de weg stond. Hierdoor kon een aantal mensen van verschillende disciplines samen gaan zitten en aan de slag: geheel vrij om te doen wat zij denken dat goed is.

Maar, is beleid dan geen noodzakelijk kwaad?

Natuurlijk kun je niet helemáál zonder beleid. Een beperkte mate van duidelijkheid en organiseren kan nuttig zijn en helpt ook weer de vrijheid vorm te geven. Ook binnen ons bedrijf is er een bepaalde manier van organiseren, en hebben we een nogal klassieke afdelingenstructuur.

Maar het moet als een paal boven water staan dat we altijd vanuit de mens denken. Systemen kunnen hartstikke mooi zijn, maar blije en goed functionerende mensen zijn nog veel mooier.

Rob Haaring
HR Manager TOPdesk

 

Read the English version of Rob's blog on hrrambling.com

 





Popular posts

TechTeam uitgelicht! Deel 3: de scheikundige en de marketeer
15 December 2017  •  Wendy van Slooten

Who’s the Boss? Bij Support: Everdien
11 December 2017  •  Wendy van Slooten

These software developers left the TOPdesk mothership.
07 December 2017  •  Anna Afoichini

API’s als oplossing tegen 'feedback overload'
31 October 2017  •  Wendy van Slooten

TechTeam uitgelicht! Deel 1: de (bijna) filosoof en de Doctor in de informatica.
17 October 2017  •  Wendy van Slooten

Het TechTeam van Support
12 October 2017  •  Wendy van Slooten

Wat we je niet vertellen in een sollicitatiegesprek
22 September 2017  •  Wendy van Slooten

Het TOPdesk DNA om mensen te helpen
21 September 2017  •  Nienke van den Berg

Service Management voor dummies
19 September 2017  •  Martijn Meeder

Een baan zonder functieomschrijving?!
21 August 2017  •  Rob Haaring

Als je STAR begrijpt, wordt solliciteren een stuk leuker
22 May 2017  •  Wendy van Slooten

“Apekooien” at Development (10% time)
20 September 2016  • 

Test Team ≠ Testing Community
07 March 2016  •  Lisanne van der Kaaij

Een jaarvergadering klinkt saai, toch?
01 February 2016  •  Wendy van Slooten

TOPdesk derde in Beste Werkgevers Onderzoek 2015
09 December 2015  •  Wendy van Slooten

A day as a TOPdesk developer
13 July 2015  • 

Challenges in developing service management software
02 March 2015  •  Corina Stratan

Sharing knowledge at International Development Meeting
09 February 2015  •  Anna Afoichini