WEBLOG
Welkom in de wereld van TOPdesk
  • Zes tips voor een goede sollicitatie

Wendy van Slooten 31 July 2017Tags: Sollicitatietips

Zes tips voor een goede sollicitatie

Solliciteren vergt voorbereiding. Als je weet wat wij als werkgever van jou willen weten, dan kun je daar rekening mee houden in je motivatiebrief en cv en daarmee doelgerichter solliciteren. “Dus HR-team van TOPdesk, voor de draad ermee: waar letten jullie precies op in een sollicitatie?” Zes best practices van zes hr-adviseurs.

Tip 1   Zorg voor een volledig cv

Een volledig en overzichtelijk cv maakt de evaluatie van jouw sollicitatie gemakkelijker. Wij zijn benieuwd naar opleidingen die je hebt gevolgd, ook als je er geen diploma voor hebt gehaald. Zet van je opleidingen en werkervaring de meest recente ervaring bovenaan, en voorzie deze activiteiten van een start- en einddatum. Zet bij eventuele werkervaring een beknopte uitleg over jouw werkzaamheden (inclusief het aantal uur per week). Maak je cv bovendien niet te lang: twee A4’tjes is ideaal. Een goede lay-out ondersteunt de overzichtelijkheid.

Tip 2   Maak jouw sollicitatie persoonlijk

Maak je cv ‘van jezelf’. Jouw persoonlijkheid blijkt uit de aanpak van je sollicitatie als geheel, uit de stijl die je kiest, uit je cv en uit de onderwerpen in je motivatiebrief. Vermijd een ‘detacherings-cv’ dat geschreven is in de derde persoon enkelvoud. Zorg ervoor dat je ook hobby’s, sport en andere nevenactiviteiten in je cv opneemt, deze activiteiten vertellen ons ook wie je bent. Check: Waar ben je enthousiast over? Geef dit een plek in je cv!

Tip 3   Vermijd de standaardbrief

Schrijf helder op wat je aanspreekt in de functie én het bedrijf. Een goede motivatiebrief is een aanvulling op het cv en geen herhaling in alineavorm. Als bijvoorbeeld jouw affiniteit met techniek of IT niet direct zichtbaar wordt in je cv, verhelder dit dan in je brief. In de brief zet je jouw cv in de context van deze specifieke sollicitatie; je vertelt over jouw wensen en beweegredenen. Eén A4 zou voldoende moeten zijn om te vertellen wat jij belangrijk vindt en wat je wilt leren.

Tip 4   Geef aan hoe jij onze vacature hebt gevonden

Laat ons in de eerste alinea van je motivatiebrief zo nauwkeurig mogelijk weten hoe je de vacature van TOPdesk hebt gevonden. Welke bron(nen) hebben ons op jouw spoor gebracht? Dit is heel waardevolle feedback op onze wervingsactiviteiten en investeringen.

Tip 5   Weet wat je wilt

Als je solliciteert, is het handig om te weten wat je belangrijk vindt in een baan en waarom. Daag jezelf uit met vragen: Waar ben ik goed in? Wat geeft mij energie? Waarom wil ik eigenlijk precies bij TOPdesk werken? Als je nog niet genoeg informatie hebt om hier antwoord op te kunnen geven, verdiep je erin. Kijk bijvoorbeeld in je netwerk of je iemand kent die bij TOPdesk werkt(e) die een beeld kan geven. Ook kun je met vragen altijd terecht bij een van onze HR-medewerkers.

Tip 6   Wees alert op spel- en taalfouten

Natuurlijk kan het gebeuren dat je een foutje over het hoofd ziet, dat is geen drama. Bedenk dat de kwaliteit van jouw communicatie wel de eerste indruk bepaalt. Daarnaast kan het bij vacatures die taalrelevant zijn, of waar zorgvuldigheid een belangrijke competentie is, bepalend zijn of je een uitnodiging ontvangt. Als je weet dat taal niet je sterkste kant is, zoek dan een tweede lezer. Gewoon doen! Het is vast niet de eerste keer dat twee mensen meer zien dan één.





Popular posts

TechTeam uitgelicht! Deel 3: de scheikundige en de marketeer
15 December 2017  •  Wendy van Slooten

Who’s the Boss? Bij Support: Everdien
11 December 2017  •  Wendy van Slooten

These software developers left the TOPdesk mothership.
07 December 2017  •  Anna Afoichini

API’s als oplossing tegen 'feedback overload'
31 October 2017  •  Wendy van Slooten

TechTeam uitgelicht! Deel 1: de (bijna) filosoof en de Doctor in de informatica.
17 October 2017  •  Wendy van Slooten

Het TechTeam van Support
12 October 2017  •  Wendy van Slooten

Wat we je niet vertellen in een sollicitatiegesprek
22 September 2017  •  Wendy van Slooten

Het TOPdesk DNA om mensen te helpen
21 September 2017  •  Nienke van den Berg

Service Management voor dummies
19 September 2017  •  Martijn Meeder

Een baan zonder functieomschrijving?!
21 August 2017  •  Rob Haaring

Als je STAR begrijpt, wordt solliciteren een stuk leuker
22 May 2017  •  Wendy van Slooten

“Apekooien” at Development (10% time)
20 September 2016  • 

Test Team ≠ Testing Community
07 March 2016  •  Lisanne van der Kaaij

Een jaarvergadering klinkt saai, toch?
01 February 2016  •  Wendy van Slooten

TOPdesk derde in Beste Werkgevers Onderzoek 2015
09 December 2015  •  Wendy van Slooten

A day as a TOPdesk developer
13 July 2015  • 

Challenges in developing service management software
02 March 2015  •  Corina Stratan

Sharing knowledge at International Development Meeting
09 February 2015  •  Anna Afoichini