WEBLOG
Welkom in de wereld van TOPdesk
  • Als je STAR begrijpt, wordt solliciteren een stuk leuker

Wendy van Slooten 22 May 2017Tags: Sollicitatietips

Als je STAR begrijpt, wordt solliciteren een stuk leuker

Waarom zouden we geheimhouden wat we precies van jou willen weten in een sollicitatiegesprek? Dat zou totaal onzinnig zijn. Een sollicitatiegesprek duurt meestal zo’n uur tot anderhalf uur. Dan kunnen we maar beter snel open kaart spelen en wederzijds onze tijd goed besteden.

Wederzijds kennismaken als basis

Een sollicitatiegesprek bij TOPdesk is een oprechte, wederzijdse kennismaking. Je mag bij ons jezelf zijn. Dat doen wij ook. Samen creëren we een ontspannen sfeer en onderzoeken we de wederzijdse match. Met wederzijds kennismaken bedoelen we dat jouw vragen aan ons net zo belangrijk zijn als onze vragen aan jou. Daar nemen we graag de tijd voor.

Wat we van jou willen weten? Wat je leuk vindt, wat je niet leuk vindt, welke keuzes jij hebt gemaakt en waarom, belangrijke leerervaringen, waar je al goed in bent, waar je nog heel goed in wilt worden, je hobby’s. Ook stellen we vragen over waarom TOPdesk voor jou interessant is en wat jij verwacht van een werkomgeving. We houden van concrete voorbeelden en vragen regelmatig door om een precies beeld van de situatie of jouw acties en ervaring te krijgen. Deze manier van vragenstellen raakt de STAR methode.

Wat is de STAR methode?

De STAR methode is een gesprekstechniek in sollicitatiegesprekken. De methode is erop gericht om jou te leren kennen aan de hand van gedrag: wát je hebt gedaan en hóe je dat hebt gedaan. Het is geen martelmethode, hoor ... en ook geen rocket science … maar het is best handig om er even het fijne van te weten.

STAR methode - hoe gebruik je dat?
STAR, ook wel START of STARR, staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat (en Terugkoppeling / Reflection).

Wat doen we daar precies mee? We vragen bijvoorbeeld of je klantgericht bent. Nu zouden we je natuurlijk op je blauwe ogen kunnen vertrouwen als je enthousiast “Ja!” antwoordt. Maar dat is niet voldoende. We bespreken graag concrete voorbeelden, liefst recent, en diepen deze samen met jou uit. Wat was de situatie precies? Wat was jouw rol of taak in dit verhaal? Wat was het cruciale moment dat je voor je gevoel op de proef werd gesteld? Wat heb je precies gedaan of gezegd? Welke actie bracht je verder in deze situatie? En, tenslotte, hoe liep het af? Wat was het resultaat? En was je daar blij mee?

Bij TOPdesk staan we niet zo ‘mechanisch’ in deze methode. Het kan dus zijn dat de letters in een andere volgorde worden besproken. De basis voor onze kennismaking blijft een gesprek, geen afvinklijst.

Hoe doe jij je voordeel met STAR?

De STAR methode geeft jou de gelegenheid om je gericht voor te bereiden. En dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat solliciteren een stuk leuker en gemakkelijker wordt. Ga eens na wat je de afgelopen anderhalf jaar hebt gedaan: projecten, actiepunten, uitdagingen, oplossingen… enz. Waarschijnlijk zullen de gebeurtenissen die stress, frustratie, euforie, voldoening of trots hebben veroorzaakt je nog vrij makkelijk te binnen schieten. Schrijf deze situaties op. Herinner je even actief wat daar speelde en wat je daarvan vond. En wat zit erin? Zeggen ze iets over jou als persoon, jouw talent of jouw voorkeurswerkwijze?

Om jouw voorbereiding aan de hand van STAR te perfectioneren pak je nog eens de vacature erbij. Link jouw eigen lijstje aan wat er in de vacature wordt gevraagd. Zie je raakvlakken? Zo ja, wat zijn de beste voorbeelden? Diep deze nog een beetje verder uit.

Ontbreekt er een belangrijke competentie in jouw lijstje? Dat betekent dan niet per definitie dat je deze baan niet aankunt. Het is zaak om daar even goed over na te denken en niet je kop in het zand te steken. Het is juist sterk als je dat-ene-dat-mist benoemt in je motivatiebrief. Je geeft daarmee aan dat je jezelf goed kent, dat je in staat bent tot een goede analyse en dat je open bent. Het is eigenlijk ook het allerbelangrijkst om aan jezelf dit soort vragen te stellen: wil ik dit echt, past dit bij mij? Hoe ver reikt mijn oprechte interesse? Genoeg interesse om het te willen leren? En: wat moet ik weten om hier een eerlijk antwoord op te geven?

Ons HR advies luidt dat je bij gebrek aan bepaalde kennis en vaardigheden kunt varen op je oprechte interesse, lerend vermogen en motivatie. Echter, als iets heel erg aan jouw persoonlijkheid verbonden is, en een baan vraagt van jou dat je daar flink aan moet sleutelen, dan lijkt ons dat niet de beste match. Je moet immers jezelf kunnen zijn.

Tijdens je oriëntatie en/of de voorbereiding van een sollicitatie zullen automatisch vragen opkomen. Noteer deze en stel ze alvast aan de telefoon als je met één van ons belt, of tijdens kennismakingsgesprekken. Daar maken we immers graag tijd voor.

Groeten van het HR team,
Anna, Anne, Marleen, Rob, Steven en Wendy





Popular posts

TechTeam uitgelicht! De (bijna) filosoof en de Doctor in de informatica.
17 October 2017  •  Wendy van Slooten

Het TechTeam van Support
12 October 2017  •  Wendy van Slooten

Wat we je niet vertellen in een sollicitatiegesprek
22 September 2017  •  Wendy van Slooten

Het TOPdesk DNA om mensen te helpen
21 September 2017  •  Nienke van den Berg

Service Management voor dummies
19 September 2017  •  Martijn Meeder

Een baan zonder functieomschrijving?!
21 August 2017  •  Rob Haaring

Zes tips voor een goede sollicitatie
31 July 2017  •  Wendy van Slooten

Als je STAR begrijpt, wordt solliciteren een stuk leuker
22 May 2017  •  Wendy van Slooten

Een werkdag bij TOPdesk Support
12 May 2017  • 

“Apekooien” at Development (10% time)
20 September 2016  • 

Summer Internship bij Support
03 June 2016  •  Leo Kranenburg

Summer Internship bij Sales
03 June 2016  •  Niek Steenhuis

Summer Internship bij Development
03 June 2016  •  Leo Kranenburg

De Nationale Carrièrebeurs 2016
08 April 2016  •  Marco Tonino

Sollicitatieprocedure voor developers
17 March 2016  •  Anna Afoichini

Test Team ≠ Testing Community
07 March 2016  •  Lisanne van der Kaaij

Een jaarvergadering klinkt saai, toch?
01 February 2016  •  Wendy van Slooten

TOPdesk derde in Beste Werkgevers Onderzoek 2015
09 December 2015  •  Wendy van Slooten

A day as a TOPdesk developer
13 July 2015  • 

Keurmerk Persoonlijke Ontwikkeling 2015
09 June 2015  •  Wendy van Slooten

Challenges in developing service management software
02 March 2015  •  Corina Stratan

Sharing knowledge at International Development Meeting
09 February 2015  •  Anna Afoichini

TOPdesk vijfde in Beste Werkgevers Onderzoek 2014
10 December 2014  •  Wendy van Slooten

TOPdesk zesde plek Beste Werkgevers Onderzoek 2013
11 December 2013  •  Wendy van Slooten

TOPdesk in top 20 Meest Lerende Organisaties
17 April 2013  •  Wendy van Slooten

Softwaretesten voor developers (afstudeeropdracht)
28 September 2012  •  Steven van Kempen